Onze dienstverlening bij aankoop
TIP: vraag naar ons uitgebreide aankoopplan. Hierin wordt het complete aankoopbegeleidingstraject inclusief de kosten van onze (deel)diensten uitvoering weergegeven
Een nieuw huis kopen is een spannende aangelegenheid en misschien wel een van de belangrijkste beslissingen in uw leven. Wij nemen u hierbij zo veel mogelijk zorgen uit handen. Of het nu gaat om het vinden van een geschikte woning, de onderhandelingen met de verkoper of de financiering van uw droomhuis: wij staan u met raad en daad bij.
Kiezen voor ons kantoor in de begeleiding van uw aankooptraject betekent: kiezen voor flexibiliteit, klantvriendelijkheid en kwaliteit, maar bovenal bent u er bij ons van verzekerd dat enkel uw belang telt.
ÚW BELANG IS ÓNS BELANG
Om u een idee te geven van onze uitgebreide dienstverlening bij aankoop hebben wij het aankoopproces onderverdeel in 8 fasen en daarbij een aantal van onze aandachtspunten vermeldt. Heeft u zelf al een woning gevonden maar wenst u deskundige hulp bij een of meerdere onderdelen van het aankooptraject dan bieden wij u de mogelijkheid tot het afnemen van diverse deeldiensten. Voor meer informatie over de deeldiensten kunt u contact met ons opnemen.
Het Grotenhuis 8-fasen aankoopplan
Fase 1: Voortraject / Inventarisatie
Tijdens deze eerste kennismaking brengen wij samen met u uw woonwensen goed in beeld aan de hand van ons woonwensenformulier. Indien gewenst laten wij vervolgens uw financiële mogelijkheden duidelijk in kaart brengen. Hiertoe zal er een oriënterend en vrijblijvend gesprek plaatsvinden met de onafhankelijk hypotheekadviseur van Boesveld hypotheken en financieel advies te Dieren. Wanneer u in het bezit bent van een woning die nog verkocht moet gaan worden, zullen wij u adviseren over de waarde van deze woning.
Vragen die in deze belangrijke fase centraal staan zijn:
- wat voor type woning gaan we voor u zoeken?
- op wat voor locatie (plaats / wijk) wilt u graag wonen?
- wat is de waarde van uw huidige woning?
- welke hypotheekvormen zijn er en welke past het beste bij uw specifieke wensen?
- welk hypotheekbedrag kunt u maximaal lenen?
- wat zijn de te verwachten maandlasten?
Een goede voorbereiding (fase 1) maakt het succesvol doorlopen van de volgende fasen een stuk eenvoudiger.
Fase 2: Het zoeken naar uw droomhuis
Vanuit onze kennis van de markt doen wij het vele speurwerk voor u. Wij houden wij voor u het aanbod van de verschillende grote woningsites zoals Funda bij. Ook brengen wij uw zoekprofiel (zonder NAW-gegevens) onder de aandacht van collega makelaars. Wanneer wij een woning vinden die aan uw zoekcriteria voldoet zullen wij u daarvan op de hoogte brengen. Bij serieuze interesse in een bepaalde woning gaan we verder naar fase 3, wij maken voor u een afspraak voor een bezichtiging.
Fase 3: Begeleiding bij bezichtigingen
Tijdens een bezichtiging word je meestal overspoeld met indrukken. U zou de eerste niet zijn die in gedachten al bezig is met de inrichting van de woning. Uw aankoopmakelaar houdt zich met dit laatste niet bezig en richt zich enkel op het samenstellen van een gefundeerd en objectief advies over de woning. Hierbij letten wij onder andere op de technische staat en de onderhoudsstaat van de woning, de woonomgeving en de voorzieningen in de woning en de wijk zelf.
Fase 4: Serieuze belangstelling / extra onderzoek
Wanneer uw verdere belangstelling in een woning serieus is zullen wij de woning verder voor u rechercheren. Hierbij kunt u denken aan:
- het nagaan van eventuele bijzonderheden in het register van het Kadaster
- controle van het gebruik van de woning aan de regels van het bestemmingsplan
- navraag bij de gemeente naar bijzonderheden zoals bodemvervuiling
- onderzoek of er een VvE (Vereniging van Eigenaren) actief is en zo ja, hoe de financiële positie van deze vereniging is en wat de
maandelijkse servicekosten bedragen?
- advies tot nader specialistisch onderzoek (aankoopkeuring) naar de algehele staat van de woning door een bouwkundig onderzoeksbureau
Fase 5: Het voeren van de onderhandelingen
In nauw overleg zullen wij vanuit onze beroepshalve ervaring met u een onderhandelingsstrategie bepalen en de maximale prijs en het openingsbod vaststellen. Wij adviseren u over zaken waar tijdens een onderhandeling rekening mee moet worden gehouden zoals de diverse mogelijke ontbindende voorwaarden, een eventuele waarborgsom, het tijdstip en de wijze van oplevering en de roerende zaken die eventueel meegekocht worden. Uiteraard houden wij nauw contact met u in het verloop van de onderhandelingen.
Dankzij onze ervaring kunt vertrouwen op een goed advies dat u veel geld kan besparen.
Fase 6: De financiering van uw toekomstige woning
Na het bereiken van overeenstemming met de verkopende partij is het van belang om zo snel mogelijk de financiering van de woning (uw hypotheek) in orde te maken. Op basis van de afgesproken koopsom, kostprijsverhogende factoren zoals de kosten koper en mogelijke verbouwingswensen en eventuele overwaarde van uw vorige woning zal onze hypotheekadviseur bepalen welk bedrag u aan hypotheek nodig heeft. Ook kan nu bepaald worden welk type hypotheek uiteindelijk het beste bij uw specifieke situatie past. Er zullen verschillende offertes worden opgevraagd die vervolgens met u worden doorgesproken. Wanneer er afgesproken is dat u een bankgarantie moet stellen dan zal dat door onze adviseur verzorgd worden.
Wanneer u voor de financiering een taxatie van de woning nodig heeft mogen wij die niet voor u uitvoeren. Wel kunnen wij ervoor zorgen dat de taxatie bij een van onze collega’s in opdracht wordt gegeven.
Natuurlijk is het ook belangrijk dat uw nieuwe woning goed verzekerd wordt (opstal- + inboedelverzekering). Hiertoe kan er een oriënterend en vrijblijvend gesprek plaatsvinden met onze assurantieadviseur, Jan Willem Eikenaar, van Eikenaar assurantiën te Dieren. Indien gewenst kan hij ook voor u onderzoeken of een eventueel reeds bestaand verzekeringspakket uw behoeften nog optimaal dekt.
Fase 7: De koopovereenkomst
Na het bereiken van overeenstemming met de verkopende partij wordt de koopakte opgesteld. In deze koopovereenkomst worden de gemaakte afspraken vastgelegd zoals de koopsom, de opleveringsdatum, de ontbindende voorwaarden, de boete voor niet nakomen van afspraken, enzovoort. Om er zeker van te zijn dat alle gemaakte afspraken goed worden vastgelegd en dat uw belangen goed en compleet worden omschreven nemen wij samen met u de koopakte met al haar bijlagen door alvorens u deze ondertekent. Na ondertekening ontvangt u een kopie en wordt het origineel geretourneerd aan de verkopend makelaar. De verkopend makelaar draagt er zorg voor dat de koopovereenkomst bij de notaris van uw keuze terechtkomt.
Fase 8: Van koop tot en met notaris
Wij zullen toezien op een correcte afwikkeling van uw aankoop. Wij bewaken de termijnen zoals deze in de koopovereenkomst zijn vastgelegd en onderhouden het contact met de verkopende partij, notaris, bouwkundige, taxateur, hypotheekadviseur en anderen. Een aantal dagen voor de overdracht van de woning ontvangt u van de notaris een concept transportakte (akte van levering) en een nota van afrekening. Wij controleren beide documenten, begeleiden u tijdens de eindinspectie van de woning en zijn aanwezig bij de notariële afhandeling.
Tot slot…
Al onze aankoopklanten worden in een zeer vroeg stadium op de hoogte gebracht van nieuw aanbod dat bij ons in de verkoop komt. Wanneer een nieuwe woning uit ons eigen aanbod uw interesse heeft is onze functie die van verkopend makelaar van de betreffende woning. Wanneer u uiteindelijk een woning uit ons aanbod koopt betaalt u niet de volledige aankoopcourtage, maar wordt afgerekend op basis van deeldiensten voor de verrichte werkzaamheden met betrekking tot eerdere woningen (tot een maximum van de aankoopcourtage)
Grotenhuis Makelaardij
bereikt meer voor u!